Od 1 października 2024 r. wchodzą w życie przepisy regulujące pakiet świadczeń programu Aktywny Rodzic dla rodziców dzieci do lat 3. W załączeniu przesyłamy materiał merytoryczny na temat programu dotyczący dofinansowania do żłobka. Prosimy Państwa o zapoznanie się z informacją o nowym świadczeniu i w miarę możliwości poinformowanie o nim rodziców dzieci uczęszczających do Państwa placówki.
Program Aktywny Rodzic ma ułatwić rodzicom i opiekunom pogodzenie zadań związanych z rodzicielstwem i aktywizacją zawodową. Zacznie obowiązywać od 1 października 2024 roku.
Z programu Aktywny Rodzic można otrzymać następujące świadczenia:
- świadczenie aktywni rodzice w pracy – nowe,
- świadczenie aktywnie w żłobku – zastępuje dofinansowanie do żłobka,
- świadczenie aktywnie w domu – zastępuje rodzinny kapitał opiekuńczy.
Od 1 października br. świadczenie aktywnie w żłobku zastąpi dotychczasowe dofinansowanie do żłobka (tzw. „żłobkowe”), nie zmieni się jednak sposób wypłaty tego świadczenia. Świadczenie to będzie wypłacane na rachunek bankowy podmiotu, który prowadzi żłobek, klub dziecięcy, zatrudnia dziennego opiekuna lub na konto bankowe dziennego opiekuna prowadzącego działalność na własny rachunek.
Pierwsze wypłaty świadczenia aktywnie w żłobku, będą przekazane na konta żłobków około 29 listopada br. (za październik). W kolejnych miesiącach wypłaty środków z tytułu świadczenia aktywnie w żłobku będą realizowane 20 dnia miesiąca, za poprzedni miesiąc.
Więcej informacji na temat programu Aktywny Rodzic znajduje się na stronie internetowej: zus.pl/aktywnyrodzic.
W razie pytań i wątpliwości zachęcamy do kontaktu z Centrum Kontaktu Klientów ZUS, pod nr tel. 22 560 16 00 lub do wizyty w placówce Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Informacje na temat programu Aktywny Rodzic można również uzyskać:
- poprzez Formularz kontaktowy zapytania ogólnego,
- wysłanie pytania na adres: cot@zus.pl,
- po zalogowaniu do PUE ZUS przez opcję „Zadaj pytanie ZUS”.