Na podstawie art. 6 ust. ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 1469) Burmistrz Ustrzyk Dolnych informuje, że przystępuje do kontroli przedsiębiorców w zakresie posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych.
W związku z obowiązującymi przepisami właściciele nieruchomości niezamieszkanych zobowiązani są do posiadania umowy na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów z uprawnionym podmiotem.
Do nieruchomości niezamieszkanych, na których powstają odpady komunalne zalicza się m.in.: budynki użyteczności publicznej, placówki oświatowe, lokale handlowe, usługowe, gastronomiczne, obiekty produkcyjne, warsztaty, biura, domki letniskowe, agroturystyka sklepy itp.
W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części: przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele powinni zawrzeć odrębną, dodatkową umowę na wywóz odpadów komunalnych niewytwarzanych w gospodarstwie domowym.
Właściciele nieruchomości mieszanych zobowiązani są wobec powyższego do:
uiszczania opłaty w gminie za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej zgodnie ze złożoną deklaracją;
indywidualnego zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym – na część nieruchomości niezamieszkanej (na której jest prowadzona działalność gospodarcza), a w przypadku, gdy część niezamieszkana jest wynajmowana, obowiązek zawarcia umowy obejmuje podmiot najmujący chyba, że umowa najmu lokalu stanowi inaczej.
Dodatkowo przypominamy właścicielom nieruchomości niezamieszkanych oraz podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami z prowadzonej działalności gospodarczej lub nieruchomości niezamieszkanej.
Każdy właściciel nieruchomości niezamieszkanej oraz podmiot prowadzący działalność gospodarczą zobowiązany jest podpisać indywidualną umowę z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej.
Rejestr podmiotów posiadających wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Ustrzyki Dolne znajduje się pod linkiem: https://bip.ustrzyki-dolne.pl/strona-345 wykaz_podmiotow_wpisanych_do_rejestru.htm.
Na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( tekst jedn. Dz.U.2023.0.1469) Gmina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ww. ustawy.
W związku z powyższym właściciele nieruchomości niezamieszkanych oraz podmioty prowadzące działalność gospodarczą zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie takich umów oraz dowodów uiszczania opłaty za te usługi (art. 6 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).
Reasumując, jeżeli właściciele nieruchomości niezamieszkanych oraz przedsiębiorcy z terenu Gminy Ustrzyki Dolne, do tej pory nie zawarli jeszcze takiej umowy, zobowiązani są niezwłocznie tego dokonać i kopię tego dokumentu należy złożyć w Urzędzie Miejskim w Ustrzykach Dolnych, ul. Mikołaja Kopernika 1, pok. B0.8, za pośrednictwem poczty na adres: Urząd Miejski w Ustrzykach Dolnych, ul. Mikołaja Kopernika 1, 38-700 Ustrzyki Dolne (tel. 13 460 80 20), lub w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP na adres ePUAP: /8kbmln490e/skrytka.
Jednocześnie przypominamy, że za brak umowy na odbiór odpadów komunalnych grozi kara grzywny (art. 10 ust 2 ww. ustawy).