W związku z rosnącymi kosztami zostaliśmy zmuszeni do podniesienia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Na LIII Sesji Rady Miejskiej w Ustrzykach Dolnych Radni podjęli uchwałę o wzroście cen za tzw. „opłatę śmieciową”. Nowe stawki będą obowiązywały od 1 lipca 2022 r. - Podwyżki cen zawsze są tematem trudnym - mówi Burmistrz Ustrzyk Dolnych Bartosz Romowicz - ale i tym musimy stawiać czoła.
- Zdaję sobie sprawę, że ta decyzja może spotkać się z krytyką. Nikt z nas nie lubi podnoszenia cen, a obecny wzrost wartości wszystkich towarów i usług przysparza nas często o ból głowy. Niestety, jak każdy z nas, tak również gmina ponosi szereg kosztów, które zostały zwiększone - podkreśla Bursmitrz Ustrzyk Dolnych Bartosz Romowicz.
Jako jednostka samorządowa pokrywamy koszty funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi, a więc wchodzi w to zarówno odbiór, transport, zbieranie, odzysk i unieszkodliwianie odpadów od poszczególnych mieszkańców, jak również utrzymywanie punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, do którego każdy Ustrzyczanin może odwieźć swoje śmieci. Co więcej, wśród kosztów znajduje się również obsługa administracyjna tego systemu, a także edukacja ekologiczna, która jest nieodłącznym elementem przygotowywania społeczeństwa do dbałości o środowisko naturalne, zwiększenia świadomości na temat czynników szkodliwych wytwarzanych podczas nieprawidłowego utylizowania odpadów, a więc np. pozostawiania ich w lasach lub spalania. Trzeba tutaj przypomnieć, że takie zachowanie jest karalne i nie zwalnia z ponoszenia opłat.
Wysokość ceny za gospodarowanie odpadami niezmiennie zależy od sposobu wypełniania tego obowiązku. Oznacza to, że mieszkańcy, którzy segregują odpady płacą o wiele niższe stawki, niż osoby, które wrzucają wszystkie śmieci do jednego kontenera. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi liczona jest poprzez pomnożenie liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość z uchwaloną stawką opłaty. Dla osób selektywnie zbierających odpady cena wzrośnie miesięcznie tylko o 4 zł, a więc z 25 zł do 29 zł. Inaczej sytuacja ma się w przypadku mieszkańców niewypełniających obowiązku selektywnego zbierania odpadów. Od 1 lipca będą musieli płacić miesięcznie o 12 złotych więcej, a więc 87 zł miesięcznie.
Należy przypomnieć również, że istnieje możliwość zmniejszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi. Gospodarz domostwa może starać się o obniżenie kosztów, jeśli kompostuje bioodpady w kompostowniku przydomowym. W tym przypadku stawka zmniejsza się o 0,50 zł miesięcznie za każdą osobę zamieszkującą nieruchomość.
Dotychczasowe wpływy z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi niestety nie pokrywają kosztów ponoszonych przez gminę w związku z poprawnym prowadzeniem systemu gospodarki odpadami. Spora część, zastanawia się na pewno, co wpływa na wzrost cen za zagospodarowania odpadów komunalnych. Przede wszystkim są to czynniki wynikające z obecnej sytuacji rynkowej, a więc wzrost minimalnego wynagrodzenia, skokowy wzrost cen paliw, czy wzrost cen energii elektrycznej. Ważnym elementem powodującym podniesienie opłaty jest również brak kompostowni oraz spalarni, a co za tym idzie odległość do tych usług, a także brak rynków zbytu dla surowców wtórnych. Co więcej jest to wynik przepisów prawa ustanawianych przez organy państwowe. Mowa tutaj o wzrastających kwotach za obowiązkowy recykling i odzysk odpadów komunalnych.
Należy podkreślić, że wzrost opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie jest tylko jednostkowym działaniem dotyczącym jedynie Gminy Ustrzyki Dolne. Ceny wzrastają niemalże wszędzie. Dla przykładu podaję jak kształtują się stawki opłat za odpady zbierane selektywnie w niektórych gminach w Województwie Podkarpackim:
- Miasto Sanok – 29 zł/ miesięcznie od osoby
- Miasto Jarosław – 29 zł/miesięcznie od osoby
- Miasto Radymno – 30 zł/ miesięcznie od osoby
- Gmina Chmielnik – 30 zł/miesięcznie od osoby
- Miasto Przemyśl – 32 zł/miesięcznie od osoby
- Gmina Przeworsk – 37 zł/miesięcznie od osoby.
Dziękuję tym wszystkim radnym, którzy poparli uchwałę dotyczącą wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i stawki tej opłaty i zagłosowali za jej przyjęciem - mówi Burmistrz Ustrzyk Dolnych Bartosz Romowicz - Niestety odnoszę nieodparte wrażenie, że radni, którzy sprzeciwili się zatwierdzeniu tej uchwały działają jedynie wg zasady na przekór burmistrzowi, uprawiając populizm. W mojej ocenie jest to działanie krótkowzroczne, wręcz działanie na niekorzyść gminy i lokalnej społeczności.
W 2020 roku koszty funkcjonowania systemu gospodarki opadami komunalnymi wraz z jego obsługą administracyjną wyniosły Gminę Ustrzyki Dolne ponad 3,65 miliona zł, w ubiegłym roku koszt ten wzrósł aż do 4 milionów zł. Przy obecnych kosztach gospodarki odpadami w 2022 roku prognozuje się wzrost tych kosztów do ponad 4,3 miliona złotych. Zastosowana podwyżka pozwoli na uzyskanie większych dochodów w celu pokrycia tej kwoty.