Z dniem 1 lipca 2017 r. wejdzie w życie nowy Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Ustrzyki Dolne w oparciu o Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów, w rezultacie którego właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz właściciele nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne położonych na terenie Gminy Ustrzyki Dolne zobowiązani są do 31 grudnia 2017 r. opisać pojemniki przeznaczone na odpady komunalne odpowiednią frakcją odpadów, a do 30 czerwca 2022 r. dostosować kolor tych pojemników według poniższych wytycznych:
- szkło bezbarwne - pojemniki w kolorze białym, oznakowane napisem: „SZKŁO BEZBARWNE",
- szkło kolorowe pojemniki w kolorze zielonym, oznakowane napisem: „SZKŁO KOLOROWE",
- odpady z tworzywa sztucznego (np. plastik, opakowania z plastiku), opakowania wielomateriałowe (np. opakowania po napojach, sokach, mleku), metale (np. puszki, złom)-pojemniki w kolorze żółtym, oznakowane napisem: „METALE I TWORZYWA SZTUCZNE'',
- papier (np. tektura, odpady opakowaniowe z papieru i tektury) - pojemniki w kolorze niebieskim, oznakowane napisem: „PAPIER",
- popiół i żużel - metalowy pojemnik, kontener lub biały jutowy worek, oznakowane napisem: „POPIÓŁ",
- zmieszane odpady komunalne - pojemniki w kolorze czarnym, oznakowane napisem: „ODPADY KOMUNALNE",
- odpady niebezpieczne - pojemniki w kolorze czerwonym, oznakowane napisem: „ODPADY NIEBEZPIECZNE".
Gmina jest związana umową na odbiór odpadów komunalnych z przedsiębiorstwem odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy do dnia 31 grudnia 2018 r., zgodnie z powyższym przed upływem terminu obowiązywania umowy Gmina Ustrzyki Dolne wdroży system selektywnego zbierania odpadów komunalnych dla nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy zgodny z Rozporządzeniem.
W przypadku właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne tj. szkoły, hotele, sklepy, restauracje, domki letniskowe, zakłady usługowe itp., którzy zawarli umowę na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych przed dniem 1 lipca 2017 r., określającą wymagania w zakresie selektywnego zbierania odpadów, na zasadach określonych jak wyżej, obowiązują ich zasady segregacji odpadów określone w tej umowie przez czas jej trwania, jednak nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2021 r.
Właściciele nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, którzy będą zawierać umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych po dniu 1 lipca 2017 r., obowiązani są wysegregować dodatkowo odpady ulegające biodegradacji z podziałem na:
- odpady kuchenne - pojemniki w kolorze ciemnobrązowym oznaczone napisem „BIO" oraz dodatkowo napisem: „ODPADY KUCHENNE",
- odpady zielone - pojemniki w kolorze jasnobrązowym oznaczone napisem „BIO" oraz dodatkowo napisem: „ODPADY ZIELONE".